Terug van vakantie: het Madeira verslag!

De eerste dag werken na vakantie is altijd het zwaarste. Aan de ene kant ben je (als het goed is) lekker uitgerust, aan de andere kant verlang je terug naar vakantie. Ik wist dat Madeira een mooi eiland zou zijn, maar niet dat het zó mooi zou zijn. Het wordt ook wel het bloemeneiland genoemd en ik vertel je over de hoogtepunten van onze vakantie!

West Tour

Op onze tweede dag hadden we een West Tour geboekt. Je wordt dan door een busje opgehaald bij je hotel en de chauffeer heeft een microfoontje en vertelt van alles over waar je nu rijdt en over de plekken waar je tijd hebt om even te wandelen. Niet heel duur, niet heel goedkoop, maar zeker weten de moeite waard!

We hadden een ontzettend leuke gids (op een gegeven moment heeft ‘ie een halfuur lang gepraat over hoe je nasi goreng moest maken, te leuk!) en hebben prachtige dingen gezien. Het eiland van Madeira is niet heel erg groot: met een oppervlakte van zo’n 741 vierkante kilometer met zo’n 270.000 inwoners. Het merendeel van het eiland is onbewoonbaar, dankzij de grote hoogteverschillen en ruime begroeiing.

We begonnen de trip met het vissersdorpje Camara de Lobos. Het is een mooi klein dorpje om te beginnen, met een mooi uitzicht op de zee met alle vissersbootjes. De volgende highlight was de Cabo Girão: de hoogste klif van Europa (580 meter boven zeeniveau) en het uitzicht is prachtig! Je staat op een grote glazen brug en kunt dus de zee en rotsen onder je voeten zien. Voor iedereen met hoogtevrees een nachtmerrie, ik vond het fantastisch! Om verder te kunnen naar het westen, moesten we door de bergen (1800 meter hoogte) waar we ook konden uitstappen. Daar stonden we midden tussen de wolken en regen. Brrr!

Aan de overkant van het eiland konden we zwemmen in de natuurlijke zwembaden van Porto Moniz. Het is een aangelegd zwembad aan de zee, gevuld met zeewater. Flink koud, maar wel erg mooi (goed diep ook, op sommige stukken kon je niet eens staan) en het is leuk om zo nu en dan een golfje vanuit de zee over je heen te krijgen :-) We zijn ook op veel plekken tussendoor gestopt en we zijn heel de dag weg geweest. Het zijn leuke tours om te doen en je leert veel over het eiland, wat mij betreft echt een aanrader!

Lekker eten

Het eiland is een grote toeristische trekpleister. Veel Duitsers, Engelsen en Nederlanders zijn er te vinden, maar ook Fransen en Portugezen zelf gaan hier uit eten. Er is ontzettend veel vis te vinden: lekker! De black scabbard fish (haarstaartvis) is erg bekend en wordt veel gegeten. Paella en risotto kunnen ze goed maken: maar eigenlijk is er alles te vinden. De mensen staan op straat je over te halen om bij hun restaurant te komen eten en iedere keuken is hier te vinden. Typisch Portugees, Italiaans, Indiaas… Overal krijg je friet bij, wijnglazen worden tot aan de nok toe gevuld en het brood met knoflookboter is een dikke vette aanrader. Sporten na je vakantie overigens ook … :-)

Scooter huren

Op het eiland is er zoveel te doen, waardoor de rekening flink op kan lopen. Toeristsiche trekpleisters zijn de kabelliften, watersporten (catamaran of de Columbus boot), de botanische tuinen en het buureiland Porto Santo. Om met de kabelbaan heen en weer te kunnen gaan en de botanische tuin te bezoeken, ben je over de €30 per persoon kwijt. Omdat we het noorden ook graag wilde zien, hebben we een scooter voor €19 gehuurd en zijn we zelf omhoog gereden naar de botanische tuin en door de bergen. Dit was zo’n gave ervaring! Je rijdt zelf tussen de wolken, kunt stoppen wanneer je wilt en uiteindelijk hadden we ook een prachtige plek om te lunchen gevonden ergens in de bergen vlak bij zee.

Uiteraard kun je ook een auto huren! Het is maar net wat je zelf leuk en prettig vind, de ervaring op de scooter tussen de bergen was er in ieder geval één om nooit te vergeten!

Niet voor niets bloemeneiland

Het is er eeuwig lente. Heel de vakantie hebben we iedere dag 26 graden gehad en ‘s nachts werd het niet kouder dan 21 graden. Het is – net als de meeste eilanden – een vulkanisch eiland, maar niet zo droog als de meeste eilanden (denk aan de Canarische eilanden). In de bergen is het heel erg nat en door uitgegraven geulen (levadas) loopt het water van de bergen naar het centrum. Best een slim irrigatiesysteem!

Canyoningen

We hebben niet stilgezeten tijdens de vakantie! We wilden ontzettend graag canyoningen en hebben er volop van genoten. De natuur is prachtig en je komt op gebieden die je alleen ziet wanneer je gaat canyoningen. Wij zijn met Epic Madeira gaan canyoningen en dat was erg gezellig en tof. Ze nemen een camera mee en maken heel veel foto’s en filmpjes en heel de trip hebben we gelachen. De vlinders vlogen om ons heen en in sommige stukjes waters hebben we zelfs vissen gezien. De afdalingen en sprongen in het water werden afgewisseld met mooie stukjes wandelen over de rotsen. Wauw!

Catamaran tochten

De Catamaran tochten zijn ook heel erg vet: afhankelijk van wat voor trip je boekt zit je op een grote boot waar je dolfijnen kunt spotten en kunt snorkelen. Probeer bij de reisbureau’s een klein beetje te onderhandelen over de prijs, dat wil nog wel eens helpen! Wij hebben ontzettend veel dolfijnen gezien: hele  groepen met kleintjes erbij. We hoorden ze geluid maken, ze waren aan het spelen en aan het springen. Ontzettend gaaf!

We konden er niet mee zwemmen (daar zou je extra voor moeten betalen bij andere boten), maar de regels wat betreft dolfijnen spotten zijn ook erg strict: er mogen maar twee catamarans tegelijk langs varen. Er gaan drie tochten (ochtend, middag en avond) per dag, zodat de dolfijnen niet heel de dag gestoord worden. Het snorkelen in de helderblauwe zee was ook ontzettend gaaf!

Veelzijdigheid van het eiland

We hebben voor Madeira gekozen omdat het ons een heel veelzijdig eiland leek. Het is absoluut geen strandeiland: daarvoor kun je naar Porto Santo. Uiteindelijk hebben we dat niet gedaan, omdat het daar slecht weer was én het was heel erg duur. Je kunt wel hartstikke mooi zwemmen in de zee of naar de natuurlijk aangelegde strandjes gaan. Overigens hebben wij ons ook echt prima vermaakt aan het zwembad met uitzicht op zee.

Wist je dat het vliegveld van Madeira een heel korte landingsbaan heeft en piloten een speciaal brevet moeten hebben om naar Madeira te mogen vliegen? Als er teveel wind staat, mag het vliegtuig niet landen. Zo hebben wij een kwartier rondjes gevlogen omdat de wind te hard was en er nog twee vliegtuigen voor ons stonden! Uiteindelijk zijn die andere vliegtuigen naar Porto Santo uitgeweken (mocht dat niet lukken qua wind, dan wijk je uit naar Tenerife), waardoor wij vooraan in de ‘rij’ stonden. Gelukkig zijn wij gewoon op Funchal geland! Het eiland heeft overigens ook een rijke historie: in het Madeira Story Centre museum leer je alles over het eiland op een speelse manier met entree voor €5. Dit hebben wij de eerste dag gedaan, waarna de West Tour een stukje beter te begrijpen was (we hadden erg veel ‘ohja!’ momentjes).

Ik zou zo nog eens 1000 woorden kunnen vertellen over het eiland, maar voor ons waren dit echt de hoogtepunten! Huur een auto of scooter en verken de bergen; ga langs de bossen, de uitzichtpunten en ga op zoek naar goed verstopte restaurants. De vinho verde is érg lekker en de mensen zijn ontzettend vriendelijk! De botanische tuin is enorm groot en ga canyoningen wanneer je een uniek stukje van het eiland wilt zien. Boek de boot naar Porto Santo eigenlijk al voor je vakantie en neem een duik in het natuurzwembad in Porto Moniz. Je kunt het zo’n ontspannen of actieve vakantie maken zoals jij dat wilt, en daarom is het denk ik anders dan een van de Canarische of Griekse eilanden.

Ben jij wel eens in Madeira geweest?