Slowjuicen met mijn Byzoo Slowjuicer

Byzoo slowjuicer
slowjuicen met mijn nieuwe byzoo slowjuicer

Ik ben altijd een beetje sceptisch geweest over het gebruik van een slowjuicer. Is het écht anders dan een blender? Wat is er zo goed aan? En van iedereen om mij heen hoor ik: er zijn zoveel onderdelen op schoon te maken. Neem ik dat voor lief of raak ik hem na vier weken niet meer aan? Ik heb het de afgelopen maanden getest met mijn nieuwe Byzoo Slowjuicer en vertel je er vandaag alles over. 

Ik heb mij er goed in verdiept: wat is slowjuicen, is het goed voor je? De Netflix documentaire ‘Fat, Sick and Nearly Dead’ heeft mijn ogen geopend, waardoor ik écht geloof in de voordelen van slowjuicen. De documentaire gaat over de Australische Joe die in Amerika gaat reizen met een slowjuicer in zijn achterbak. Zelf is hij te zwaar, heeft hij een auto-immuunziekte en heeft dagelijks een cocktail aan pillen nodig. Hij besluit te gaan sapvasten en trekt Amerika rond om mensen onderweg te interviewen.

Het is een leerzame documentaire en na een flink aantal weken sapvasten (onder supervisie van een medisch team) raakt Joe niet alleen gewicht kwijt, maar uiteindelijk kan hij zonder medicijnen verder. Dat alles door te sapvasten. Mocht je een uitgebreide samenvatting willen, dan kun je die hier vinden. Dankzij deze documentaire ben ik enthousiast geraakt over het achterliggende idee van de slowjuicer, het sapvasten en de voordelen ervan.

Byzoo slowjuicer Byzoo slowjuicer

Wat is een slowjuicer en wat zijn die voordelen dan?

Bij ‘juicen’ wordt het sap uit je favoriete groenten en fruit verwerkt, zonder dat er essentiële voedingsstoffen, vitamines, mineralen en enzymen verloren gaan. Zoals de naam al zegt, wordt dat ‘slow’ gedaan. Een blender draait zo snel dat de voedingsstoffen kapot gaan. Net zoals bij koken en bakken: vitaminen en andere voedingsstoffen worden kapot gekookt. Bij een slowjuicer wordt het sap er uit geperst, met een laag aantal omwentelingen per minuut. Zo wordt de temperatuur niet te hoog en blijven de voedingsstoffen behouden.

De onbelangrijke dingen (vezels, pulp) die gaan verloren. Dit zorgt ervoor dat je meer goede voedingsstoffen kunt nemen zonder vol te zitten: van twee appels, sinaasappels en een zak spinazie en selderij zit je sneller voller, dan van het sapje met precies dezelfde ingrediënten. Dan heb je precies dezelfde binnen!

Byzoo slowjuicer Byzoo slowjuicer

ByZoo Zebra Slowjuicer

Van het nieuwe Nederlandse merk Byzoo mocht ik een slowjuicer proberen. Ik had mij van te voren al ingelezen en deze slowjuicer is bijzonder om meerdere redenen.

De grote vulopening zorgt ervoor dat het makkelijk is om ingrediënten in zijn geheel in de juicer te stoppen. Dit scheelt voorbereidingstijd en het maakt het gewoon makkelijker :-) Stop overigens niet van alles de schil in de slowjuicer (sinaasappels, mandarijnen enzovoorts), omdat sommige schillen schadelijke ingrediënten bevatten of de smaak heel bitter maken. Zoek het even op, Google weet heel veel!

De Byzoo slowjuicer past malende, kneuzende en persende handelingen toe op alle soorten groenten en fruit met slechts 38 omwentelingen per minuut. Dit zorgt ervoor dat alle enzymen en voedingsstoffen behouden blijven. Het is vergelijkbaar met het koud persen van olijfolie of het kauwen van tanden. Dit resulteert in een puur sapje van hoge kwaliteit!

Een laatste pluspunt is de ingebouwde schraper, die ervoor zorgt dat de slowjuicer heel makkelijk schoon te maken is. Door water in de vulopening doen en het apparaat aan de te zetten, zal de slowjuicer zichzelf schoonmaken. Alsnog moet je ieder onderdeel schoonmaken met de hand, iets wat in het begin enorm tijdrovend is. Inmiddels weet ik precies hoe en wat ik moet schoonmaken, waardoor ik er 10 minuutjes voor uit moet trekken. Op zich prima!

Byzoo slowjuicer

‘Ik ben altijd een beetje bang geweest voor groene sapjes’

Al die specificaties zeiden mij niets: ik had er geen ervaring mee. Wel ben ik altijd een beetje bang geweest voor groene sapjes. In het merendeel wat ik heb gedronken zat gember of bleekselderij, een overheersende smaak die ik écht niet lekker vind. Ik was dus bang dat dat het enige zou zijn wat ik zelf zou moeten drinken, maar dat is helemaal niet waar! Je kunt zelf experimenteren met wat jij lekker vind.

‘Ik heb geleerd dat gember en bleekselderij niet samen gaan en bananen laten zich niet slowjuicen’

Ik ben dus gaan lezen, proberen en gaan proeven. Zo heb ik geleerd dat gember en bleekselderij niet samen gaan, dat bananen zich niet laten slowjuicen (de volledige bananenprut komt aan de pulpkant er uit) en dat er best wel veel sap uit spinazie komt. Ik ben gewoon gaan proberen en dat vond ik écht heel erg leuk!

Sinaasappel met gember maakt pittige sinaasappelsap en een zak spinazie met een appel smaakt heel erg groen. Van gember heb je maar écht een heel klein beetje nodig, terwijl ik één a twee stengels bleekselderij gewoon prima lust! Mijn sapjes maak ik altijd met spinazie, want dat vind ik heel erg lekker. Wortel durf ik nog niet zo goed, maar mango door een sapje heen is erg lekker. Grappig feitje: het pulp van de mango smaakt helemaal nergens meer naar! Alle smaak zit in het sap. Het boek ‘de Slowjuicer Bar’ vertelt je per ingrediënt (groente of fruit) waar het goed voor is. Zeker een aanrader wanneer je weinig inspiratie hebt als het gaat om combinatie tussen groente en fruit.

Mijn favoriete recept

Ik maak veel groene sapjes: ik vind spinazie écht lekker. Het enige nadeel hiervan is, is dat spinazie erg schuimt en al snel niet meer lekker smaakt. Teveel fruit is in principe ook niet écht gezond (want teveel fruitsuikers), dus ik ging op zoek naar een combinatie tussen andere groenten en fruit. Ik kwam uit bij wortels! Ik ben echt dol op rauwe wortels (met hummus!) en in combinatie met gember, granaatappel en  sinaasappel kwam ik met een lekkere combinatie.

Voor dit sapje heb je 3 wortels, 2 grote (bloed)sinaasappels, een granaatappel en een klein stukje gember nodig. Wees voorzichtig: gember is al heel snel te extreem. Dit alles levert ongeveer een halve liter sap op, goed voor twee dagen of een flink ontbijtje. Wortel, sinaasappel en granaatappel zijn ingrediënten voor bescherming: granaatappel zit boordevol antioxidanten en vitamine C, net als sinaasappels. Wortels bevatten onder andere vitamine A, allemaal voedingsstoffen die het immuunsysteem ondersteunen. Gember ontspant en masseert het maagdarmstelsel en stimuleert de afvoer van gifstoffen. Wat mij betreft een vitaminebommetje dit sapje!

Kleine tip: doe ze gember niet als laatste in je juicer: er komt een klein beetje sap uit, maar moet goed kunnen mengen met de rest van de ingrediënten. Zo voorkom je dat je achteraf teveel gember toevoegt!

Tot slot: het is leuk om te juicen! De Byzoo Slowjuicer verpulvert de groenten en fruit binnen een mum van tijd en nadenken over lekkere combinaties is leuk voor het creatieve brein. Tot nu toe zijn al mijn sapjes lekker geweest (op die ene met de veel gember, beginnersfout!) en verbaas ik mij iedere keer weer over het gemak waarmee ik hele mandarijnen, halve appels en hele wortels in het apparaat kan gooien. Ik weet niet beter, maar ik vind slowjuicen op deze manier écht heel makkelijk.

Byzoo slowjuicer

Conclusie?

Mocht je into gezondheid, sapjes en uitdagingen zijn, dan denk ik dat een slowjuicer iets voor jou is. Ik drink het niet dagelijks, maar pak mijn apparaat er zeker wekelijks bij. Op de dagen dat ik wel wat extra vitaminen kan gebruiken, maar ook op de dagen dat ik een klein beetje wil detoxen. Het is prijzig: zo betaal je voor een Byzoo Slowjuicer €349, waarmee je nog in het lagere/ middensegment valt. Aan de andere kant: als je het goed onderhoudt, doe je ontzettend lang met zo’n apparaat. Daarnaast ben ik ervan overtuigd dat het zeker voordelen heeft voor je gezondheid, ook al drink je het eens in de zoveel tijd.

Ben jij bekend met slowjuicen? Is het iets voor jou?

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

  • Oh, wat een fantastisch apparaat! Die zou ik graag proberen zeg! Ik heb een juicer, maar een ouwetje. Er gaat zoveel sap met de pulp mee dat het gewoon zonde is. Zonde! Ik krijg van jouw artikel wel weer helemaal nieuwe inspiratie om hem uit de kast te trekken en lekkere sapjes te maken, het is zo goed voor je! Ohja, als je een lekkere combinatie pulp hebt: crackers van bakken! Ik juice vaak als eerste mijn wortels, die pulp houd ik dan apart en daar maak ik wortelcrackers van. Heb je nog wat aan die vezels en je krijgt hele lekkere carb-free crackers!

  • Ik heb sinds een paar maanden ook een slowjuicer en ik gebruik er een boek bij (slow op bol.com besteld) hier staat wat je wel en niet met elkaar kunt mengen etc. snij technieken en meer.. wel erg handig want op internet is vrij weinig te vinden inderdaad en moet je dus veel zelf uitvogelen