#roadtohalfmarathon | nu en verder na de 1/4 marathon

roadtohalfmarathon

Ik doe altijd alles een beetje verkeerd om. De dagen nadat dat ik mijn eerste kwart marathon heb gelopen, begin ik eigenlijk te trainen. Want: dan pas ben ik geïnspireerd en gemotiveerd om te trainen. Te trainen voor een halve marathon, dat wel! Ik weet precies aan welke wedstrijden ik mee wil doen en hoe ik wil trainen. Ik heb er inmiddels meer kilometers op zitten in een maand dan dat ik afgelopen jaar heb gerend. Ik vertel vandaag meer over wat de bedoeling is, hoe ik train en hoe dat gaat!

photodiary-108-11 IMG_4778

De dagen voor de Rotterdam Marathon waren magisch. Ongetraind, maar ik had kriebels in mijn buik ervan: ik ging tussen duizend man door mijn stadje rennen. Een kwart marathon, met het idee dat ik óóit een marathon ga lopen. Die eerste marathon wordt uiteraard de Rotterdam Marathon. Tijdens het ophalen van mijn startnummer voelde ik me zenuwachtig, maar op een hele goede manier. Ondanks dat ik niet echt had getraind: dat ging hierna wel gebeuren.

IMG_4812 IMG_4855

De kilometers tijdens de kwart marathon waren zwaar en de dagen erna heb ik wel even krom gelopen. De afgelopen drie jaar heb ik gemiddeld 5 kilometer per run gelopen, met een paar enkele uitschieters naar 7,5 / 8 kilometer. Nu voor de tweede of derde keer een 10 kilometer zou zwaar worden en dat werd het ook. Desondanks wil ik nog steeds héél graag uitbouwen en conditioneel gaat dat ook gewoon. Alleen mijn heupen, knieën en voeten willen dat nog niet helemaal. Maar hé, daar train je toch voor! Of in mijn geval: daar train je pas voor nà je wedstrijd …

Met een nieuw schema aan mijn deur geplakt, ging ik er de week erna voor. De eerste weken stonden er iedere keer een 3k, 8k en een 10k op de planning. Ik wissel de 10 en 8 kilometer nog wel eens om, maar haal deze 22 kilometer in de week nog niet. Ik merk dat ik dan heel veel last krijg van mijn heupen en van een oude blessure op mijn voet. Voorlopig dus even twee dagen in de week proberen te trainen en dit steeds verder op te bouwen.

IMG_4958 IMG_5383

De weken erna had ik grootse plannen, waarin ik vooral veel naar de sportschool ging. Het feit dat mijn heupen het zwaar hadden met de afstand heeft namelijk grotendeels te maken met het feit dat mijn benen dat niet gewend zijn. Wanneer ik drie weken geleden weer wil rennen, gaat het zó slecht. Ik wil 6 kilometer rennen, maar kom echt niet verder dan 4,5 kilometer. Ik ben zo teleurgesteld dat ik twee weken lang geen zin (en eigenlijk ook geen tijd) heb om hard te lopen. Wel ben ik te vinden in de sportschool.

Twee weken later pak ik het weer op, met een temperatuur van 24 graden besluit ik te gaan hardlopen. Man wat is het heet, maar het gaat conditioneel echt super lekker! 8 kilometer met tussenpozen rond de 2,5 en 5 kilometer, mede vanwege de hitte. Ditmaal hebben mijn knieën (eindelijk niet mijn heupen!) het zwaar, maar dat komt omdat ik niet met mijn compressiekousen ren. Ik heb het idee dat het sporten en die lange afstanden écht aan het werken zijn. Het is voor mij inmiddels zoveel makkelijker om afstanden tussen de 8 -10 kilometer te rennen, terwijl dat een half jaar geleden nog uitzichtloos leek.

Wat wil ik verder doen?

Ik weet al precies wat ik allemaal wil rennen als het om langere afstanden gaat. Het uiteindelijke doel is natuurlijk niet halve marathon, dat pas volgend jaar gaat worden. Ik wil nu proberen om meer kilometers per week te maken, om mijn lijf daar aan te laten wennen. Dus van twee lange afstanden in de week naar drie trainingen in de week.

Op de planning staat de Bruggenloop in november 2016, de CPC den Haag op 5 maart (mijn verjaardag!) en de halve marathon in Disneyland in 2017. De Bruggenloop en CPC staan op de planning voor de korte termijn en de Disney Marathon kan ook nog wat jaar later, want ik ben nu zo enthousiast dat ik het idee heb de wereld aan te kunnen, haha!

Foto’s en App

Op Instagram post ik altijd foto’s met mijn afstand en snelheid. Ik krijg daar veel vragen over en die beantwoord ik graag! Ik ren al vanaf het begin met de Nike+ app, heb een Nike+ horloge en heb eigenlijk ook altijd op Nike hardloopschoenen gelopen. Met de Nike+ app kun je foto’s delen en deze bewerken met de afstand, tijd en snelheid. Dit bewerken an die foto’s gaat overigens alleen op iPhones, houd daar rekening mee!

Bedankt voor het lezen en tot een volgende hardloopupdate!

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

  • Ah zo onwijs goed! Ik wilde ook meer sporten toen ik terugkwam van Amsterdam maar uiteindelijk train ik bij hockey niet zo vaak als ik zou willen. Jammer! Zodra ik meer tijd heb wil ik ook weer gaan hardlopen. Zo heerlijk! Al moet ik eerlijk toegeven dat ik een mooi weer loper ben.

  • Hoi Sofie

    Ik weet niet of je je er bewust van ben, misschien juist wel, maar de schoenen die jij draagt zijn voor mensen die overproneren. Misschien ben jij een neutrale loper. Ik had die schoenen namelijk ook en ben ook een neutrale loper. Dan kun je ook last krijgen van voeten, benen etc.

    Heel veel succes met de voorbereidingen.

    • Hoi Judith!

      Ik heb mijn voeten twee keer laten meten/testen. Met en zonder zooltjes en bij beide metingen kwam er uit dat ik overproneer, dus ik ben me er bewust van! Dus helaas geeft dat (geloof) ik geen antwoord op de blessures maar bedankt voor het meedenken!:-)