Mijn #roadtobruggenloop

Trainen voor de Bruggenloop 2017
Trainen voor de Bruggenloop 2017

September staat tot nu toe flink in het teken van sporten. Nu mijn stage is begonnen is het aanpoten: ik sport drie keer in de week. Niet alleen is het aanpoten, ik geniet van het ritme wat ik nu heb. Dit maakt trainen voor de Bruggenloop alleen maar makkelijker! Ik vertel je meer over de training van afgelopen week en mijn #roadtobruggenloop.

Week 1: 28 augustus – 3 september

Dinsdag volg ik een lesje spinning. Pittig! Ik begin nog niet helemaal te wennen aan dat zadel, de ‘gekke houdingen’ en al dat gezweet. Maar: ik weet zeker dat dit zo goed gaat zijn voor mijn conditie, dus voorlopig moet ik er nog even mee door gaan! In de les fiets ik 22,5 kilometer weg. Zondag loop ik een 5 kilometer interval op de loopband met mijn hardloopmaatje. Het is pittig en gaat niet helemaal zoals ik zou willen. Met een tempo van 6:13 per kilometer op de loopband ben ik best tevreden.

Week 2: 4 – 10 september

Maandag ga ik meteen naar buiten: het is de enige doordeweekse dag dat ik buiten kan lopen in verband met mijn stage. Helaas zijn mijn benen nog stijf van afgelopen zondag en kom ik niet verder dan 3,5 kilometer. Ach: iedere kilometer is er weer een!

Donderdag is het tijd voor een groepslesje spinning in de sportschool! Ik ben begonnen met spinning om mijn uithoudingsvermogen te trainen. Drie kwartier à een uur hard fietsen is voor mij voorlopig heerlijk om als ‘derde sport’ in de week te doen. Zondag ren ik namelijk weer op de loopband (het is zulk slecht weer, ik kan niet wachten om buiten te lopen!) en dit keer 7 kilometer met wederom 6:13 per kilometer. Nog eens een keer 7 kilometer er achteraan plakken en dan zit ik qua afstand op de Bruggenloop. Pfoe, dat klinkt pittig!

 

Week 2: 11 – 17 september

Ik begin te wennen aan het drukke schema met stage en sporten. Nog steeds ga ik iedere keer met lichtelijke tegenzin hardlopen en naar de sportschool: achteraf is mijn hoofd leeg en heb ik meer energie. Het werkt dus wel therapeutisch! Dinsdag is het weer tijd voor de loopband, want het weer is nog steeds niet goed genoeg om buiten te lopen. Ik loop een herstelloopje van 5 kilometer met een tempo van 6:31 per kilometer. Voor mijn doen heel langzaam, maar wel heel erg leerzaam. Ik geniet oprecht van het lopen en raak niet buiten adem. Heerlijk!

Donderdag ben ik weer in de sportschool te vinden voor een lekkere rit tijdens de spinningles. Het is voornamelijk heuvel op en dat voel ik goed in mijn bovenbenen. Qua conditie merk ik dat ik écht vooruit ga. Fijn! Zaterdag is het weer tijd om hard te lopen. Het regent helaas nog heel erg, maar ik heb wel zin om te gaan lopen. Kop op en gaan met die banaan dus! Ik ren 5 kilometer met een gemiddelde pace van 5:43. Dat is gewoon een halve minuut per kilometer sneller dan ik de afgelopen weken heb gerend! Ik moet toegeven dat het ook gewoon heel lekker gaat, op sommige momenten vlieg ik! Is al dat hardlopen op de loopband nog eens ergens goed voor geweest. Het is jaren geleden dat ik zo’n pace met ‘gemak’ vol weet te houden. Het is slechts een derde van de Bruggenloop, maar ik heb gelukkig nog drie maanden te gaan.

Samenvattend

… kan ik concluderen dat er een stijgende lijn in zit. Ik train netjes drie keer per week (soms met heel veel tegenzin), maar ik merk écht dat mijn conditie vooruit gaat en dat de afstand waar meer in mijn benen begint te zitten. Ik heb geen blessures meer gehad en ik luister goed naar mijn lijf. Bij een beetje pijn wat gas terug nemen en goed rekken. Ik ben benieuwd wat de komende drie weken op gaan leveren!

Nu is het tijd om de route langzaam iets langer te gaan maken. In plaats van een sneller 5 kilometer loopje een snellere 7 kilometer en in plaats van een rustige 7 kilometer een rustige 9 kilometer. Ik houd je op de hoogte in een volgende Bruggenloop update!

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *