Hoi December! Geen Bruggenloop, wel een halve marathon

Weer een maand is voorbij gevlogen. Vorige maand schreef ik nog over mijn #RoadtoBruggenloop, nu schrijf ik over mijn blessure én de CPC Halve Marathon in 2018! Langzaamaan ben ik weer herstellende en heb ik de eerste kilometers na ruim 5 a 6 weken stilstaan, gelopen. Ik vertel je over de struggles! 

Fysiotherapie

Stiekem had ik gehoopt dat ik na 1,5 week niet lopen geen pijn meer zou voelen aan mijn schenen. Logischerwijs had ik best kunnen bedenken dat dat niet zou gaan gebeuren. Na twee weken pijn met lopen, traplopen en dat onregelmatige sprintje naar de metro, besloot ik langs te gaan bij de fysiotherapeut. Na een pijnlijke massage van 30 minuten (met blauwe plekken en een gevoelige huid als gevolg!), kreeg ik te horen waar ik bang voor was: deze blessure zat er al heel erg lang aan te komen en ik ga voorlopig niet kunnen rennen. Oh, en die Bruggenloop? Niet verstandig. Helemaal niet als je in maart de CPC halve marathon wilt lopen.

Iedere week ging ik braaf, met frisse tegenzin, naar de fysiotherapeut. Mijn schenen werden goed gepijnigd en het leek niet eens minder te worden. In tegendeel: iedere keer deed een ander gedeelte van beide schenen pijn, wat betekende dat ik erg lang blessure heb gelopen, alleen toen nog zonder pijn. Gek: ik heb dit dus echt helemaal niet gevoeld! De verdikkingen op mijn spieren hebben de afgelopen vier weken aangehouden en nog steeds zijn ze gevoelig wanneer ik er op druk.

Sinds afgelopen week heb ik akkoord gehad van de fysio om rustig op te bouwen. De eerste vijf minuten lopen op de loopband waren al pijnlijk: wat een ongelooflijke domper. Uiteindelijk wist ik er nog eens 7 en 16 minuten pijnvrij uit te krijgen, een loopje van 6,5 kilometer. Achteraf niet slecht! Zondag wist ik in drie keer 20 minuten en regelmatige pauzes 10 kilometer te lopen, was zo’n ongelooflijke boost gaf! Ik ben gemotiveerder dan ooit om hard te lopen, maar juist nu mag ik niet van stapel lopen. Dat ik geen pijn voel, betekent (helemaal in dit geval) niet dat er geen blessure op de loer ligt. Ik doe twee keer in de week aan spinning en mag (van mijzelf, helaas) maar één keer in de week lopen. Totdat de pijn in mijn schenen helemaal verdwenen is.

En die Bruggenloop dan?

Met deze gebeurtenissen van de afgelopen 6 weken in mijn achterhoofd, heb ik mijn startbewijs moeten verkopen. Met pijn in mijn hart: al twee jaar durfde ik mij niet in te schrijven voor de Bruggenloop. Sinds afgelopen zomer heb ik het hardlopen echt opgepakt en mijzelf ingeschreven! Nu door blessure kan ik hem niet lopen: juist nu ik eindelijk regelmatig hardloop. Het plan was om daarna de halve marathon te rennen, het is immers maar een halfuurtje langer lopen. Helaas dit jaar geen Bruggenloop, maar dat betekent absoluut niet dat ik niet door kan trainen.

Dan maar de CPC halve marathon

In maart 2018 sta ik aan de start van de CPC halve marathon. Spannend dat ik het vind! Hopelijk kan ik rustig opbouwen, goed blijven trainen en boven alles blessurevrij blijven lopen. Dat laatste begint nu eindelijk te lukken! Afgelopen week rende ik (weliswaar heel langzaam) eindelijk een 10 kilometer zonder pijn! Aan één stuk durfde ik nog niet, maar de spinning tussendoor heeft mijn conditie in ieder geval niet verslechterd.

December zal voornamelijk binnen rennen zijn, maar vanaf januari wil ik weer lekker naar buiten gaan en met de loopgroep mee gaan lopen. Nieuw jaar, nieuwe kansen! Ik kan in ieder geval niet wachten om weer twee keer in de week te gaan lopen. Tevens op mijn nieuwe schoenen: ik heb het idee dat blessures zijn ontstaan sinds dat ik niet meer op Nikes hardloop. Misschien wat vergezocht: het was aan de andere kant een mooi excuus om tijdens de Black Friday sale mooie nieuwe Lunarglides aan te schaffen :-)

Voor nu, helaas geen Bruggenloop, maar in maart een halve marathon en in april een kwart marathon op de planning. Absoluut een mooi hardloopjaar in het vooruitzicht dus! :-)

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

  • Misschien is/was het verstandig om eens in een hardloopwinkel een filmpje te laten maken en op basis van hun advies schoenen te kopen? Ik heb erg goede ervaringen met Run2Day (in Amersfoort, maar dat is íets uit de richting, haha). Misschien dat dat ook meer helpt voorkomen van blessures dan schoenen online kopen (zonder advies of die schoenen wel/niet bij je passen).

    Wel knap dat je na zo lang rusten weer zulke afstanden loopt. Al denk je daarbij ook aan de belasting van je lichaam? Behalve je conditie moet je lichaam ook weer wennen aan de ‘schrokken’ die ze te verduren krijgen…

    • Dankje voor je reactie! Ik heb twee keer een filmpje laten maken; daaruit kwamen Nike Lunareclipse schoenen (die heb ik toen aangeschaft!) en een keer kwam daar (dacht ik) een Adidas Ultraboost uit die ik een jaar later in een nieuwere versie hebt gekocht. Beiden inderdaad via Run2Day inderdaad! Toch heb ik het idee dat ik beter loop op Nike Lunars dan op mijn recent aangeschafte Adidasjes …

      Voor mij is hardlopen eigenlijk sowieso niet top, door mijn erfelijk belaste knieën, een in het verleden gebroken scheenbeen waardoor ik een 5 graden afwijking naar buiten heb en het feit dat ik platvoeten heb en steunzolen heb voor zowel platvoeten als de permanent opgerekte knieband door die fractuur in het verleden (jeetje wat een hoop als je het zo opschrijft haha!). Dus in feite ren ik ook altijd op mijn zooltjes én heb ik altijd extra ondersteunende schoenen gehad!

      Wat betreft fysiek opbouwen, heb je (helaas!) helemaal gelijk in haha. Ik ren nu weer pijnvrij, maar dat betekent natuurlijk niet blessurevrij. Zo moeilijk om iets niet te doen wat je nu zo graag wilt, haha! Gelukkig ga ik maandag naar de fysio en zij kan beoordelen of dat de blessure met nu drie runs in twee weken erger geworden is of niet. Aaaah blessures zijn zo naar!

  • Oh ik heb nog steeds mijn nike schoenen en die blijven al vijf jaar prachtig! ik houd ervan! ik wil nog steeds leren hardlopen, ik gebruik ze nu voor stevig doorstappen en de fitness