Hardlopen, op naar de 10 kilometer!

Fotor0702165249

Zoals je misschien wel weet, heb ik onlangs de Ladiesrun gerend. Maandenlang heb ik getraind om die 7,5 kilometer te rennen en een maand voordat ik zou rennen begonnen de blessures. Een mooie tijd had ik eigenlijk al lang opgegeven, toch rende ik een PR! Op naar het volgende doel, de 10 kilometer! Vandaag een kleine update over het hardlopen!

10414011_1500858340143657_1648110158_n 926518_273908056127150_1533120538_n

take it slow

Het rennen gaat de laatst tijd goed! Na flink wat tegenslagen moest ik het rustig aan doen, daarnaast kwam de Ladiesrun ook akelijk dichtbij. Ik weet niet waardoor het komt, maar opeens ging het met een stijgende lijn. Mijn gemiddelde snelheid ging omhoog en ik rende mijn snelste 5k twee dagen voor de Ladiesrun. Geduld is een schone zaak… Ik geniet er oprecht van en push mijzelf om sneller of verder te rennen.

Daarnaast sport ik thuis ook wat meer. Ik heb een mooie yogamat gedaan en doe daar veel buikspieroefeningen of trainingen van Nike Training Club op. Het geeft zo’n heerlijk gevoel om de volgende keer weer een stapje verder te kunnen!

10296626_757975254254785_274497151_n 10254151_1440156496241091_1391758373_n

Opbouwen

Eigenlijk had ik beter moeten opbouwen. Ik deed mee aan de 7,5 kilometer terwijl ik nog nooit 7,5 km aan één stuk door had gerend! Ik had een mooie tijd neergezet, maar na 5 kilometer had ik ook nauwelijks zin meer. Mijn lijf wilde na het 5 kilometer punt eigenlijk ook stoppen.

Ik heb zelf nooit met Evy of wat voor programma dan ook gerend, mijn eerste rondje was meteen een rondje van 5 kilometer. Ik moest vaak wandelen, maar heb ‘m wel uitgerend. Trots dat ik was! Probeer je grenzen te verleggen. Mijn wens was om het rondje Kralingse Plas aan één stuk door te kunnen lopen. Daarna was het doel om 5 kilometer onder de 30 minuten te lopen. Voor de Ladiesrun was het doel om 7,5 onder 45 minuten gerend. Check!

zara_shoplog_4

daag jezelf uit!

♥ Probeer haalbare doelen te stellen, maar daag jezelf ook uit. Als je weet dat je 5 kilometer kunt rennen, ren dan eens een kilometer verder. Wat maakt het uit dat je snelheid langzamer is? Uiteindelijk zal die ook omhoog gaan, zolang je maar rustig aan doet!

♥ Uitdagingen maken het ook leuker voor jezelf. Ren je met iemand samen? Doe een eindsprint, stel gezamenlijke doelen op en geniet er vooral van. Hardlopen is heerlijk :-)

♥ Kijk eens via Facebook of er in jouw provincie/ stad/ omgeving leuke runevents worden georganiseerd. Zo doe ik elke maand mee aan de Rotterdam Running Crew waar ik absoluut grenzen verleg!

10454232_241843842683680_1191116590_n 10488632_1505264013020369_1686844041_n

♥ Beloon jezelf zo nu en dan. Nadat ik een PR had gerend tijdens de Ladiesrun, heb ik mijzelf een maand later verwend met een prachtig Nike sporthorloge. Dat geeft ook weer een enorme boost omdat het voor mij het rennen bijvoorbeeld leuker en interessanter maakt. Ik ben dol op statistieken en ben in dat opzicht heel erg prestatiegericht.

♥ Ren of sport niet omdat het moet, maar omdat je het leuk vindt. Ik heb ook eens mijn tijden dat ik twee weken niet ren. Big deal?! Daarna ga ik er weer net zo hard (al dan niet harder) voor werken en geniet ik er tenminste van.

♥ Wissel af. Ga de ene keer voor een lange – en eventueel langzamere – loop en ga daarna eens een keertje intervallen. Ik zou echt meer moeten intervallen voor mijn snelheid, hoewel ik de laatste tijd wel sneller ren!

♥ Plan leuke workouts tussendoor. Zo train ik ook met Nike Training Club (probeer de Ab Burner is, gegarandeerd dat het brand!) om zo ook aan mijn conditie te werken. Hartstikke leuk en heel motiverend!

927990_822845367733555_1148778970_n 914737_564213647022492_1354635582_n

Op naar de 10 kilometer!

Helaas zit het deze week niet helemaal mee. Ik voel een keelontsteking opkomen, is motivatie ver te zoeken en ben ik keihard aan het blokken voor mijn aankomende tentamen Voor mij is hardlopen rustgevend en dat had ik nooit gedacht. Ik was al moe na een kilometer en alles deed eigenlijk ‘zeer’. Dat ik nu wekelijks hardloop en train voor de 10 kilometer had ik mij nooit kunnen bedenken! Doel is natuurlijk om 10 kilometer onder het uur te rennen, maar ik denk niet dat dat er voorlopig in zit.

Above all: geniet ervan! Maak je hoofd leeg, ga ervoor en doe rustig aan!

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

  • Leuk en motiverend artikel Sophie! Ik heb sinds kort het hardlopen ook weer een beetje opgepakt. Heerlijk om af en toe een klein rondje te rennen (als is het maar 3-4 km, hihi)

  • Leuke update! Ik denk dat het rustig aan doen inderdaad heel erg belangrijk is. Je moet je lichaam de tijd geven en niet teveel in één keer willen. Ik deed vroeger sierturnen en ben door het vele trainen door mijn linkerknie gezakt tijdens een trampolineoefening. Ik was nog maar 10 jaar en heb enorm veel last gehad van mijn knie tot m’n 21ste. Nu gaat het beter, maar ik moet echt opletten. 3 keer hardlopen in een week is nefast voor mijn knie, die ik moet afwisselen met andere dingen.
    Neem dus zeker je tijd, ik ben zeker dat die 10 kilometer je gaat lukken!

    X Sara

  • Wat goed van je zeg! Ik ren wel met Evy maar kom nooit tot de vijf kilometer. Ik ren dan ook echt te langzaam maar dat komt door een wat lichamelijke klachten. Misschien moet ik ook gewoon eens een rondje van vijf kilometer uitstippelen en die uitlopen, ook al loop ik dan stukken tussendoor ipv rennen. Je bent in elk geval een goede motivator;)

  • Je bent echt super goed bezig! :) Ik hoop dat je je snel weer beter voelt en ik wens je succes met het leren voor je tentamen!

  • Wauw, dit artikel komt voor mij precies op het juiste moment. Mag ik vragen welke hardloopschoenen jij hebt? Supergoed bezig trouwens, één van de vele inspiraties die ik nodig heb!

  • Top Sophie, zo te lezen gaat het je heel goed af. Goed ook de instelling dat als het een keer niet lukt het ook niet hoeft. Zo doe ik het zelf ook :-) Balen dat je een keelontsteking voelt opkomen, hoop dat het snel beter gaat voor je!

  • Fijne tips! Ik ga denk ik wel beginnen met Evy omdat ik het rustig wil opbouwen ivm pijnlijke knieën. Heel veel succes met het trainen voor 10k!

  • Wat ben je goed bezig zeg! Ik probeer het zelf ook steeds meer op te bouwen, want mijn conditie is niet zo heel goed. Fijne tips geef je ook! :)

  • Wauw meid wat loop je hard zeg! Kan een voorbeeld aan je nemen :) Helaas heb ik nog altijd last van een vervelende blessure waardoor ik niet kan lopen :(

  • Wat leuk om te lezen dat je er zo vol enthousiasme mee bezig bent, steeds een stukje verder en grenzen verleggen. Steeds weer een beetje trotser op jezelf kunnen zijn!

  • Goed bezig girl! Ik kan me hier ook goed in vinden. Vroeger had ik niks met hardlopen, nu vind ik het heerlijk en ontspannend. Ik ben alleen nog niet zo lang bezig en ben allang blij dat ik de 5k heb gehaald. Ik merk dat ik me zoveel fitter voel en dat mijn conditie met sprongen vooruit gaat. Zo tof is dat!