De gemaakte kilometers van mei

De maand mei stond voor mij in het teken van hardlopen! Met een hardloopwedstrijd en het mooie weer in aantocht, heb ik vaak mijn hardloopschoenen aangetrokken en ben ik gaan rennen. Ik wil meer kilometers maken en trainen voor de bruggenloop in december. Het was een goede maand met 45 gerende kilometer: goed begin!

1 – 7 mei: 8,3 km

Ik ren deze week maar 1 keer: op de zaterdag met mijn hardloopgroep. Heuveltraining: ik ga helemaal dood! Begin gaat vrij aardig, maar na een paar heuvels heb ik al gauw last van mijn liezen en moet ik gas terugnemen. Even geen heuvels, maar gewoon op rustig tempo meelopen. Ik (we) ren 8,3 kilometer met een tempo van 6:25 /km.

8 – 14 mei: 13 kilometer

Drie dagen later sta ik weer op de loopband voor een korte intervaltraining. 1 minuut op 8 kilometer per uur en 1 minuut op 10 kilometer per uur. Ik vind het vrij pittig en ben best moe na vijf kilometer. Die donderdag ren ik weer met de groep mee: een halve intervaltraining buiten met de groep en een halve binnen op de loopband. Ik ga binnen op de loopband omdat ik het tempo van de groep niet goed vast weet te houden, waardoor ik techniek te kort schiet. Uiteindelijk ren ik ruim 8 kilometer met een pace van 6:15 /km met een totaal van 13 kilometer deze week!

15 – 21 mei: 14 kilometer

Wanneer ik dacht dat het niet beter kon, kon dat het toch wel. Ik besluit om 5 kilometer hard te lopen op de loopband. Het loopt toch best wel lekker en ik moet gaan intervallen van de trainer om mijn snelheid omhoog te krijgen. Ik ben eigenlijk hartstikke moe en vrees die 5 kilometer niet te halen, maar ik krijg er juist enorm veel energie van en ren door tot 7 kilometer met een pace van 6:24 /km. Twee dagen later ren ik samen met mijn vriend ook nog eens een rondje van 7 kilometer met een pace van 6:00 /km. Niet slecht!

22 – 29 mei: 10,3 kilometer

25 mei is het zo ver: de Golden TenLoop in Delft. Niet specifiek voor getraind, maar natuurlijk wel een beetje. Het weer zit alleen tegen: 24 graden (het voelde écht warmer) in de brandende zon door de Delfste weilanden. De eerste vijf kilometer vlieg ik! Ik ren deze in 29 minuten en ik heb nog steeds energie. Helaas krijgt de hitte vanaf kilometer 7 de overhand en moet ik echt een tandje terug nemen, het gaat gewoon niet meer.

Ik heb een paar keer moeten lopen (in principe lukt 10 kilometer mij echt wel aan een stuk), wat veel duizelingen opleverde. Ik heb de 10(,3) kilometer gerend met een pace van 6:20/ km. Niet helemaal mijn streeftijd, maar voor mij goed genoeg. In ieder geval 4 seconde sneller dan de kwart marathon (die heb ik namelijk aan één stuk gerend). Als ik dus alles had gerend, had ik hem zeker onder het uur gedaan. Die snelheid zit er in ieder geval bijna in!

Totaal: 45 kilometer

Wauw, dit is voor mijn doen écht heel veel! Ik heb gemiddeld 2 keer per week gelopen met een gemiddelde afstand van ongeveer 10 kilometer per week. Mijn snelheid gaat langzaamaan vooruit en mijn blessures beginnen te verdwijnen. Laat ik het doel voor de maand juni op 55 kilometer zetten, zodat ik iedere week nét een klein beetje meer hoef te rennen. Als ik dit overzicht zo bekijk, moet dat zeker weten lukken! Even een schouderklopje voor mij: hoera!

Verder wil ik volgende maand proberen een 10 kilometer met een pace dichter rond de 6:00 – 6:10 lopen. Absoluut niet onmogelijk, al is gebleken dat het weer mee moet zitten. Een wedstrijd rennen in de volle zon is niet ideaal, dat is gebleken, haha!

Ik houd je op de hoogte!

Liefs, Sophie

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *