Bewust even rust pakken: hoe doe jij dat?

De afgelopen paar maanden heb ik keihard gefocust op mijn toekomst. Vier dagen per week stage lopen, één dag in de week werken en daarnaast nog minstens twee keer per week sporten (ik probeer drie keer per week te gaan!). ‘s Avonds plofte ik neer op de bank om nog nét een aflevering Grace en Frankie te kunnen kijken, waarna ik weer aan de volgende deadline kon zitten. Nu ik geen deadlines meer heb, besef ik mij wat voor een gehaast leven ik heb geleid. Tijd om weer mijn rust te pakken!

‘Bewust een rustmoment pakken voelt bijna tegennatuurlijk’

Nu dat ik afgestudeerd ben, merk ik dat er een hele last van mijn schouders af is gevallen. De avonden zijn nu écht voor mijzelf, evenals de vrije dagen daar omheen. Daar heb ik aan moeten wennen: op de vrije dagen besluit ik nu vriendinnen op te zoeken, even naar het winkelcentrum te gaan of ik maak tijd vrij om een lekkere lunch te maken. Thuis wachten er nu geen scripties, verslagen of tentamens op mij die ik na werk nog maken moet. Ik ben vrij om iedere avond en vrije dag in te delen zoals ik dat wil.

De afgelopen maanden ben ik het gewend geraakt om alsmaar te rennen en te vliegen, waardoor het bewust pakken van een rustmoment bijna tegennatuurlijk voelt. Er is altijd een stemmetje in mijn hoofd wat blijft zeggen ‘vergeet niet om nog te sporten’, ‘vergeet niet om aan je blog te werken’ en ‘je moet nog foto’s maken!’. Dat kan soms best vermoeiend zijn! Op zulke momenten moet ik bewust even tegen mijzelf zeggen ‘nu even niet’, anders blijf ik maar doorgaan. Herkenbaar?

Mijn tips om te onthaasten en om bewust even rust te nemen!

Even een kopje thee met een boek pakken

Ik moet mijzelf dwingen om een kopje thee te zetten en een boek of een tijdschrift te lezen. Het is zo rustig, ontspannen en ‘leeg’ om te doen. Wanneer ik eenmaal het boek aan het lezen ben, dan vind ik het heerlijk. Het aanloopje naar het pakken van een boek is wat moeilijker, maar dat is met ieder begin! Bovendien kan ik op deze manier ook veel beter ontspannen dan met bijvoorbeeld Netflix of met dat eeuwige gescroll op mijn telefoon.

Eén ding tegelijk

Het liefst doe ik alles een beetje door elkaar, maar het nadeel daarvan is dat je hoofd zo vol gaat zitten. Nu dat ik dit artikel schrijf, zit ik mij ook te bedenken dat ik nog foto’s moet maken én nog boodschappen moet doen. Dit zorgt er uiteindelijk voor dat ik mij minder goed kan focussen op het schrijven van dit artikel én dat alles ook langer zal duren. Door je op één ding tegelijk te focussen, kun je uiteindelijk efficiënter te werk gaan. Ook dat betekent uiteindelijk meer rust in zowel geest als lichaam!

Opgeruimd huis = opgeruimd hoofd

Voor mij geldt dat wanneer mijn kamer opgeruimd is, ik ook een opgeruimd hoofd heb. Dat geldt niet alleen voor studeren, maar ook wanneer ik wil ontspannen. Pas wanneer alles op zijn plekje staat, kan en wil ik rustig zitten voor een goed boek of een mooie film. Dan houdt het piekeren op en lukt hij mij om écht te ontspannen.

Denk aan je ogen!

Heel de dag zit ik op mijn telefoon, ik denk dat ik volgens het boek ‘Superverslavend’ van Adam Alter 100% voldoe aan een gedragsverslaving. Mijn ogen zijn behoorlijk slecht (ik zit inclusief cilinder op een netto sterkte van -4.50 en -5.50) en na een hele dag computerwerk, tv kijken of scrollen op mijn telefoon merk ik dat ik toch wat hoofdpijn krijg. Dat heeft ook met mijn redelijk grote cilinderafwijking te maken; dat kan duizelingen en vermoeidheid opleveren. Bij vermoeidheid krijg ik heel erg droge ogen en dan zitten mijn lenzen enorm in de weg. Sinds ik weer een nieuwe bril van Specsavers heb, merk ik dat ik ook steeds vaker een bril draag. Ze hebben het prachtige merk Day by Birger et Mikkelson toegevoegd aan het assortiment. Niet alleen staat het leuk, monturen zijn tegenwoordig zo licht dat  het draagcomfort heel groot is! Slechte ogen of niet: constant staren naar een schermpje is niet goed voor de ogen en voor je rust. Waarom zeggen we tegen kinderen dat ze niet zo dicht op de tv mogen zitten, terwijl wij zelf heel de dag met een smartphone tegen onze neus aan lopen?

Voldoende slaap

Het klinkt zo vanzelfsprekend, maar ik vind het moeilijk om op tijd naar bed te gaan. Helemaal wanneer ik om 07.15 op mijn werk klaar moet staan: dan is om 23.30 naar bed gaan écht te laat. Het meest vervelende aan naar bed gaan, is voor mij het klaarmaken. Make-up er af halen, tandenpoetsen, lenzen uit doen en mijn bed opmaken. Hoe eerder ik hier aan begin, hoe eerder ik uiteindelijk ook in bed lig. Daarnaast moet ik mijzelf ook dwingen om mijn telefoon op tijd weg te leggen, anders blijf ik een uur lang onnodig wakker. Beter kan ik mijn e-reader erbij pakken of een luisterboek aan zetten, ik merk dat ik dan ook echt rustiger slaap.

Hoe doe jij dat, bewust je rust pakken? En doe je het ook wel eens? Ik vind het af en toe moeilijk, maar merk het wel aan mijzelf wanneer ik mij aan bovenstaande tips houd. 

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

  • Heel herkenbaar dat je hoofd pas leeg is als je een opgeruimd huis hebt! Zelf heb ik daar ook altijd last van, ben dus gelukkig niet de enige hihi!
    Ik ga je tips zeker opvolgen!

  • Ik vind het heerlijk om met een kop thee op de bank te zitten om even ontspanning te pakken. Opruimen werkt bij mij ook heel ontspannend!