8 x het beste uit je ochtend halen

Processed with VSCO with hb2 preset

Ik ben geen ochtendmens. Tenminste, wanneer ik op tijd naar bed ga, ben ik een ochtendmens. Wanneer ik laat naar bed ga, kan ik de ochtend er na niet goed wakker worden en ben ik totaal niet productief. Productief zijn willen we allemaal wel, en ik ben het meest productief in de ochtend. Vandaag 8 x het beste uit je ochtend halen!

1. Ga op tijd naar bed

Voldoende slaap is belangrijk. De één heeft voldoende aan 7 uur, de ander aan meer of minder. Ik heb minstens 8 uur slaap nodig om uitgerust wakker te worden. Ik kan altijd langer slapen, maar gemiddeld is 8 uur prima voor mij! Die 8 uur is niet altijd haalbaar, bijvoorbeeld vanwege school of werk. Het is de kunst om dan op tijd naar bed te gaan om zo veel mogelijk uurtjes te pakken! En daar ben ik gigantisch slecht in, maar het helpt echt…!

2. Lees een boek voor het slapengaan of na het wakker worden

Voor het slapengaan zit ik altijd even op mijn telefoon. Hartstikke slecht dat licht allemaal, want je wordt er juist wakkerder van. Daardoor slaap je alleen maar later (en onrustiger!). Ik vind het heerlijk om ‘s avonds een goed boek te lezen. Ik word er slaperig van, maar het ruimt mijn hoofd ook op. Even alle gedachten weg van je drukke dag en niet bezig zijn met wat er morgen moet gebeuren. Ontspannen en wegdromen.

3. Geen telefoon (dus ook niet als wekker!)

Mijn slechtste gewoonte? Nadat mijn wekker (op mijn telefoon) is gegaan, gelijk even op Instgram, Facebook en Twitter kijken. Daardoor lig ik minstens een kwartier – al dan niet langer – in bed te niksen. Ik word er echt lui van! Leg je telefoon weg en gebruik een échte wekker. Of leg je telefoon – als wekker – aan de andere kant van de kamer zodat je in een keer je bed uit moet. Dan wordt je pas echt wakker!

4. Sta op en drink een glas water

Neem na het opstaan even de tijd om een glas water, een mok thee of een kop koffie te nemen. Zet een lekker muziekje op, lees de krant en doe het rustig aan. Even dat kwartiertje om in alle rust tot jezelf te komen. Hoe fijn is het om even écht alleen te zijn? Die drukte van de dag komt vanzelf wel!

5. Goed ontbijt

Zorg voor een goed ontbijt. Met voldoende vitaminen en energie! Dat hoeft niet iedere ochtend een instagram-waardig ontbijtje te zijn, maar je moet er je energie uit kunnen halen én van kunnen genieten. Zo eet ik al een paar jaar iedere ochtend havermout met vers geperste jus en vers fruit. Gezond, bevat genoeg energie en (fruit)suikers om de ochtend meer door te komen. En ik heb al meteen al mijn vitamientjes voor de rest van de dag!

6. Opgeruimd staat netjes

Opgeruimd staat zeker netjes! Ik vind het verschrikkelijk om wakker te worden in een onrustige kamer. Bovendien kun je dan niet meteen aan de slag wanneer je dat wilt. Ik blijf het zeggen: maar wanneer je productief wilt zijn, zorg dat je een opgeruimde werkruimte hebt. Dat zorgt namelijk ook voor rust in je hoofd. Zo kun je beter presteren!

7. Maak een (haalbare) to-do lijst

Zo weet je precies wanneer je wat moet doen en kun je je dag inplannen. Maak de lijsten wel haalbaar! Dat zijn dingen die je gaandeweg weg wel leert, maar het is makkelijk om te veel te willen. Wees dan ook niet bang om iets van je lijst af te spreken wanneer je weer eens te enthousiast bent geweest! Want: ook daar leer je van en je moet jezelf niet door allerlei bochten wringen. Mocht het die dag totaal niet gaan, sta morgen een uurtje extra op en ga een uurtje eerder naar bed.

8. Sporten

Sommige mensen vinden het heerlijk om in de ochtend te sporten, anderen in de avond. Het is maar net wat je fijn vindt! In de zomer vind ik het heerlijk om in de ochtend hard te lopen, in de winter vind ik het verschrikkelijk. Ik krijg van sporten (of dat nou thuis yoga is of in de sportschool met gewichten) energie. Ik ben trots op het feit dat ik weer hard aan de slag ben gegaan en het geeft me een beetje dat ‘I’m on top of the world’ gevoel. En hoe fijn is het om met dát gevoel keihard je deadlines te rocken?!

Wat zijn jouw tips om het beste uit je ochtend te halen?

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

  • Ik zou zo graag een ochtend mens zijn.. Maar helaas haha! Ik ben in de ochtend juist heel traag en kan juist helemaal niet goed sporten dan. Ik moet echt even wakker worden, ontbijten, opmaken en de dag rustig beginnen. Dat je niet moet wakker worden in een onrustige kamer snap ik wel echt, zo irritant is dat! Ik ga dan in elk geval meteen opruimen, niet echt de beste start van je dag haha.

  • Ik vind het echt knap dat je ‘s ochtends zo productief bent. Want ik krijg het ondanks dat ik bovenstaande dingen ook wel doe, niet voor elkaar. Ik ben het meest productief in de avond, wat bijvoorbeeld niet heel handig is met foto’s maken in daglicht. Ik denk overigens dat je tips voor veel anderen wel kunnen werken :-)

    • Ohhh ik ben echt totaaaaal geen avondmens! Helemaal wat betreft studeren; om 9 uur gaat dat lichtje in mijn hoofd uit en kan ik niks meer, haha!

  • Inderdaad, vroeg naar bed is een goede! Sinds ik weer in het ritme van school zit, word ik iedere ochtend op tijd wakker (omdat ik nu dus weer op tijd naar bed ga) en daardoor ga ik eerder mijn bed uit, waardoor ik veel productiever ben in de ochtend :)

  • Ik ben ook zo’n iemand die voldoende slaap nodig heeft. Helaas haal ik dat niet altijd met kids die vroeg op zijn ;). Toch probeer ik op tijd naar bed te gaan, maar ik wil graag vaak nog even van mijn ‘vrije’ avond geniet als de kinderen op bed liggen. Dan wil je gewoon nog zelf niet gaan slapen, haha. Zelf ben ik wel meer een ochtendmens, maar dan moet ik dus goed geslapen hebben :). En eerlijk gezegd val ik ook altijd zo in slaap ‘s avonds. Helemaal als ik nog even een YouTubefilmpje op mijn telefoon kijk, daar val ik direct van in slaap.

  • goede tips! ik heb ook echt genoeg slaap nodig anders merk ik het de hele dag. pas bij 9 uur slaap voel ik mij écht fit, haha. en ik heb mezelf ook aangeleerd wanneer ik wakker word gelijk water te drinken! maak me wel schuldig aan mijn telefoon als wekker gebruiken..