8 x Don’ts voor bloggen

blogdonts

Vaak hebben we het over tips en do’s als het om bloggen gaat. De tips ken je misschien wel. Denk bijvoorbeeld aan het maken van mooie foto’s, het vermijden van spelfouten, een mooie layout, interactie met lezers en samenwerkingen. Vandaag heb ik 8 dont’s voor bloggen op een rijtje gezet die je wilt vermijden als blogger. Ik zeg niet dat ik een expert ben, maar het zijn dingen die ik zelf probeer te vermijden! 

1. Samenwerkingen

Samenwerkingen? Ja, samenwerkingen! Wanneer je blog een beetje begint op te vallen, zullen er ook bedrijven geïnteresseerd zijn in een samenwerking. Hartstikke leuk al die posters, telefoonhoesjes of shoptegoed bij een winkel waar jij nóóit zou shoppen, maar heb je er echt wat aan? Laat ik het anders formuleren; hebben jouw lezers er iets aan?

Mijn blog draait om beauty, waar ik ook persoonlijke artikelen bij betrek. Die telefoonhoesjes en fotoalbums zijn voor mij ontzettend leuk, maar wat heb jij er als lezer aan? De reacties als ‘wat leuk!’ zijn inderdaad wel ‘leuk’, maar misschien om de verkeerde redenen. Leuke kortingscodes voor webshops zijn misschien wel weer heel interessant, maar een artikel wat begint met hardlopen en eindigt met ‘telefoonhoesjes voor hardlopen’ vind ik een enorme afknapper. Zo zit je een ontzettend leuk artikel over motivatie te lezen, gaat het vervolgens over mobiele telefoons, abonnementen of het casino. Persoonlijk klik ik dan meteen weg. Die centen zijn misschien leuk, maar jouw lezers hebben er helemaal niets aan. Probeer het creatief of helemaal niet.

2. Plagiaat plegen

Het is makkelijk om gauw een artikel als leidraad te gebruiken. Het is logisch dat je je wilt verdiepen in zonnebrand wanneer je de chemische stofjes niet zo goed kent. Mocht je informatie ergens vandaan willen halen, probeer dan altijd te refereren naar de originele bron of blogpost. Weet je dat je te vaak terug gaat naar het artikel waar jij wat inspiratie hebt op gedaan? Lees het één keer door en klik het daarna weg (nadat je uiteraard de link even opslaat om te kunnen refereren!). Hierbij gaat het niet alleen om content, maar ook afbeeldingen moet je altijd vermelden! Of het nou van Google, Pinterest of bij andere bloggers vandaan komt, probeer die vermelding echt te maken. Dit geldt overigens ook van ideeën en/of tags van andere bloggers.

3. Promotie

Op Facebook zijn er veel verschillende groepen waar je één keer per dag je nieuwe blogpost mag promoten. Leuk voor wat extra bezoekers en misschien wat nieuwe bezoekers. Ook hiervoor geldt: don’t overdo it. Het is vervelend om ‘s ochtends, ‘s middags én ‘s avonds een artikel voorbij zien te komen. Probeer er een balans in te vinden, want het is niet leuk om de hele dag gespamd te worden met artikelen die je móét en zál lezen! Daarnaast is het ook not done om bij een reactie op een blogpost jouw eigen blog of winactie te promoten. Daar is het vakje ‘URL’ voor bestemd en daar wordt – als ik mijn statistieken geloof – gewoon op doorgeklikt door andere lezers!

4. Gadgets, widgets en reclame

Reclame is best oké, ik doe het zelf ook. Of het nou in mijn zijbalk, header of onderaan mijn blog staat, het staat er wel eens. Hartstikke leuk en het is te gek om daar een klein beetje mee te verdienen! Maak het alleen niet te bont. Past het bij je blog? Voor een beautyblog is het bijvoorbeeld hartstikke normaal dat er advertenties van The Body Shop, Rituals of Bijenkorf voorbij komen. Maar volledig random advertenties? Heel leuk, maar het past er niet echt bij. Het is leuk wanneer hier aandacht aan is besteed. Gooi je zijbalk ook niet vol met alle mogelijke widgets als Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest, Google … Het is bijvoorbeeld ook leuk om in een zijbalk de mooiste foto’s of favoriete artikelen te laten zien! Het draait namelijk niet alleen maar om social media en volgers.

5. Artikelen niet nalezen

Guilty! Soms ben ik zo blij met een artikel dat ik meteen op ‘publish’ klik. Af en toe is het zo laat dat je meteen op ‘opslaan’ drukt zonder er naar te kijken. Dit overkomt mij ook wel eens, maar het is belangrijk om zowel aandacht aan de inhoud te besteden als aandacht aan interpunctie en spelling. In tijdschriften zie je toch ook (bijna) nooit fouten? Bovendien leest het veel fijner en staat het professioneler. Bovendien is het sowieso en niet zowiezo of een andere leuke variant hierop :-)

6. Posten om het posten

Voor de meeste bloggers ligt de standaard op een paar artikelen per week. Voor sommigen is dit meer, voor anderen minder. Helemaal niets mis mee! Daarom is het ook helemaal niet erg om een keertje een artikel over te slaan wanneer het je niet uitkomt. Een dagje rust en even geen verplichting kan ook lekker zijn. Bovendien moet je niet posten omdat je een artikel moet publiceren. Niets moet, dat is het fijne aan een blog. Wanneer je een artikel moet schrijven terwijl je geen zin of inspiratie hebt, is dit te zien. Misschien niet direct, maar wanneer je twijfelt aan de kwaliteit van je blogpost, doe het dan niet. Wacht even een dagje, lees het nog een keer door. Post omdat je het wilt delen, niet omdat dat moet.

7. Hoge verwachtingen

Misschien wel één van de belangrijkste redenen: blog omdat je het leuk vind, niet omdat je er geld mee kunt verdienen. Heel erg leuk, maar hoe wil je mensen inspireren om de verkeerde redenen? Het wordt er niet leuker op in ieder geval. Schrijf omdat je een passie hebt voor het schrijven, voor het onderwerp of de interactie.

8. Niet zomaar opgeven

Om gelijk even terug te komen op nummer 7; geef niet te snel op! Het is moeilijk om door te blijven gaan wanneer jij ‘maar’ 10 volgers hebt en anderen 1000 volgers. Je hebt wel 10 volgers die waarschijnlijk jouw artikelen lezen. Dat is toch het doel? Mensen inspireren, motiveren of interesse opwekken. Verwacht niet dan je binnen een paar weken gigantisch veel bezoeken hebt.

Dit waren mijn don’ts als het om bloggen gaat. Op zoek naar tips? Ik heb ook een aantal tips geschreven. Heb jij ook leuke tips of don’ts?

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

  • Goed artikel! Dat van die winacties vind ik ook vet irritant! Ook mensen die iets reageren om het reageren zonder het artikel te lezen. Zo kreeg ik onder mijn artikel over mijn overleden vader “leuk zeg!” gereageerd. Uhhhh wat!?

  • Sorry hoor, dat is echt ernstig (wat Sophie hierboven schrijft). Ik maak me wel eens schuldig aan het niet nalezen van mijn artikelen. Moet daar echt beter mee omgaan! Het allerergste vind ik inderdaad hele artikelen over iets en dan in ene blijkt dat het puur om het verwerken van een link gaat. Daar knap ik zo op af. Helemaal als het product ook nog eens niet bij een blog past.

  • Vooral dat van een winactie, vind ik mateloos irritant. Het komt bij mij nog niet zo veel voor. * Afkloppen! * En dan het reageren om te reageren, zoals bij Sophie, kan echt niet!

  • Wat een leuk en goed artikel! Erg herkenbaar inderdaad! Aan artikelen die gaan over hardlopen en eindigen met telefoonhoesjes vind ik ook ontzettend irritant, haha!

  • Leuk artikel Sophie! Ik vergeet ook regelmatig om een artikel nog een keer na te lezen en dan krijg ik meestel de volgende dag van de eindredactie (mijn vader haha) een mailtje met alle foutjes haha. Wat ik ook echt niet vind kunnen als blogger is inderdaad reacties plaatsen zonder het artikel te lezen zoals (andere) Sophie ook zegt. Vertel ik bijvoorbeeld dat ik mijn fiets express heb laten stelen als experiment. Krijg je: OOOOH Wat erg dat je fiets gestolen is! :’) Dat soort dingetjes.

  • Oh ugh, dit herken ik zo erg Sophie! Ontzettend sterke post dit, ik irriteer me ook zó erg aan mensen die het artikel niet gelezen hebben of hun winactie spammen in een reactie. WHY?

  • Heel goed artikel. Aan het meeste ben ik volgens mij niet schuldig. Die sluip reclame over telefoonhoesjes, casino’s etc. begrijp ik ook nooit zo goed en het maakt een artikel in mijn ogen vaak meteen een stuk ongeloofwaardiger. Het posten om het posten deed ik in het begin soms wel, ik moest gewoon elke dag iets plaatsen van mezelf. Nu ik aan het afstuderen ben heb ik geleerd om mijn blog af en toe een beetje los te laten. Kwaliteit is uiteindelijk veel belangrijker!

  • Die samenwerkingen die niet bij een blog passen en zorgen voor slechte artikelen die nergens op slaan, verschrikkelijk! Je kunt best samenwerken maar je moet inderdaad jezelf afvragen wat de toegevoegde waarde is voor jouw blog en voor je lezers. Dat nalezen is nog een puntje van aandacht voor mij…
    Iig een heel fijn artikel dit, thanks!

  • Interessant artikel! Hier heb ik echt wat aan. Ik vind het ook vervelend om continu advertenties weg te moeten klikken of random artikels over random zaken tegen te komen op een beautyblog. Het is een beautyblog voor iets. Maar op z’n tijd lees ik ook wel graag lifestyle artikelen. Liefs, Marie

  • Heel goed artikel! Je hebt helemaal gelijk. Overigens kan ik me ook enorm ergeren aan die telefoonsamenwerkingen die zo in een artikel sluipen. 1x gaat nog wel, maar ik heb onderhand al zoveel blogs daarover gezien..

    • Natuurlijk is het niet erg om dat soort dingen te doen! Ik ben ook guilty in dat opzicht hoor :-) Maar wanneer jij denkt dat je je niche écht hebt gevonden past het er gewoon niet bij. Dan vind ik het alleen maar zonde om je blog vol te gooien met reclame :-)

  • Interessant artikel, ik ben het er helemaal mee eens. Bloggen moet je doen omdat je er plezier in hebt en niet omdat je er geld mee wil verdienen!

  • Fijn dat je ook deze dingetjes op een rijtje zet! Ik heb met mijn blog nog geen samenwerkingen en ergens ben ik daar wel blij om, nu is het gewoon mijn plekje op het internet zonder reclame of iets in die trend…

  • Ik zou vaker mijn artikelen moeten nalezen maar voor de rest begrijp ik heel goed wat je zegt en zoals je al zegt moet je alleen dingen doen die bij je blog dichtbij liggen en niet alles aanpakken en ja zeggen terwijl je er nooit zou komen ;)

  • Ik vind het een heel erg mooi en duidelijk artikel. Posten om het posten vind ik ook echt een minpuntje, kwaliteit moet toch wel een belangrijk sleutelwoord zijn op je blog. Net als klakkeloos alle samenwerkingen aannemen, daar word je content zeker niet mooier op. Erg leuk om het zo in ern rijtje te lezen als kleine bevestiging :)

  • Artikelen niet nalezen wil ik ook nog wel eens overslaan en samenwerkingen die niet bij een blog passen zie ik wel vaak voorbij komen en druk ik vaak ook weg. Beetje irritant!

  • Heel goed artikel. Ik ben ook guilty als het aankomt op het niet altijd even goed nalezen van eigen artikelen. Wat ik inderdaad ook irritant vind zijn mensen die hun winactie etc. spammen in de comments van een ander..

  • Je hebt er echt hele goede dingen bij staan. Reageren om het reageren kan ik ook echt niet tegen. Ik moet zeggen dat ik me er jaren geleden schuldig aan maakte, maar nu reageer ik alleen maar als ik ook daadwerkelijk het artikel heb gelezen. Toen ik vorig jaar blogde nam ik elke samenwerking aan, nu heb ik vorige week mijn eerste samenwerking een soort van ‘afgezegd’. Ik vond hun manier van samenwerken niet tof, dus gaf een andere variant ervan en daar zijn zij niet op in gegaan. En ik heb er niet eens spijt van, ik heb nu misschien geen geld gekregen, maar mijn blog is er ook niet op achteruit gegaan. Ben daar stiekem best trots op! Liefs

  • Goed artikel Sophie! Is je layout trouwens wat aangepast? Ziet er tof uit. Je hebt het echt goed geschreven en met punt 1 ben ik soms nog wel schuldig. De laatste tijd niet echt meer, maar vooral in het begin van het bloggen krijg je zulk soort mailtjes vaak en dan denk ik gelijk leuk, doe maar! Alleen als je dan goed nadenkt past het soms helemaal niet bij je blog. De laatste paar maanden zeg ik ook gewoon ‘nee’ tegen zulke samenwerkingen. Aan die telefoonhoedjes artikelen kan ik mij ook wel schuldig maken.

  • Nummer 6 uit jouw lijstje vind ik persoonlijk heel belangrijk! Mijn doel is om 1x per week een artikel te posten, om toch een soort van regelmaat te behouden. Af en toe post ik wel vaker als ik meer tijd heb :)

  • Haha, ja inderdaad dat hardlopen en dan Sony Experience 3 lezen haha. I feel ya! En inderdaad die wishlisten van winkels waar bijna never nooit iemand shopt, de bloggers onder ons weten wel dat je daar veel geld voor hebt gekregen, maar verder… Ik ben het helemaal met je eens! Wat wij trouwens ook jammer vinden is dat – omdat wij nog niet zo’n grotere blog zijn – een wat bekendere blog (ik zal geen namen noemen:)) ons zó vaak kopieert! En omdat wij door minder mensen gelezen worden lijken wij al snel de copycat.. :( grr

  • Heel interessant artikel is, zeker posten om te posten deed ik vroeger wel eens. Nu doe ik dat niet en sla ik een dagje over :)

  • Leuk artikel! Ik ken ze allemaal. De samenwerkingen vind ik zelf inderdaad mateloos irritant. Zoals je zegt: die het creatief, of doe het niet. Dit geldt trouwens ook voor reacties: reacties als ‘leuk’ of ‘klinkt goed’ hebben wel erg weinig inhoud. Als ik er zelf niet iets leuks erover te melden heb reageer ik gewoon niet ;) Inderdaad dus dat reageren om het reageren, zoals bij Sophie. Beh.

  • Wat een goed artikel! Het draait niet alleen maar om de do’s en dat heb je goed geformuleerd. Ik probeer het posten, omdat het moet, steeds meer los te laten. Het voelt af en toe als een verplichting, maar uiteindelijk is het nog steeds mijn hobby. x

  • Ik vind van die reacties van ‘ leuk artikel ‘ zo vervelend.De kans is groot dat je niks gelezen hebt en gewoon hoopt dat ik een kijkje neem op jouw blog.

  • hele goede tips! vooral aan nummertje 3 erger ik me kapot. op vrijwel elke blog kun je je website in het daar voor bestemde vakje achter laten. ik snap dan niet waarom je je blog ook nog in het reactie vakje moet zetten. ik haal het sowieso weg, maar ik klik er ook expres niet op bij andere blogs.

    nummer 1 vind ik lastig hoor. ik vind opzich wel dat je reclame moet maken dat bij je blog past. maar ik hou er wel weer van dat dat op een leuke manier gedaan wordt. ik lees dan liever een verhaal over hardlopen dat langzaam over gaat in reclame voor dat hoesje, dan een review over een hoesje. vind het altijd interessant om te zien hoe mensen reclame verwerken in een blogpost.
    Waar ik trouwens ook aan erger. mensen die er niet bijzetten dat het reclame is. het is zelfs bij wet verplicht het erbij te zetten, dus doe dat dan ook gewoon. dan staan er een paar items die oooh zoo mooi zijn (maar totaal niet hun stijl) met 3 linken naar die shop erbij en hoe geweldig die winkel wel niet is (terwijl ze normaal nooit daar kopen). reclame maken oke, maar ben wel eerlijk daar over.

    mijn beste tip is leren overweg te gaan met je camera en photoshoppen (of een ander fotobewerkingsprogramma) ik vind foto’s zo belangrijk in een blog.

    Xdiana

  • Wat een interessant artikel! Ik ben zelf nog niet zo lang aan het bloggen, maar je loopt toch al wel tegen een paar dingetjes aan. Vooral die samenwerkingen! Ik ben laatst benaderd door een kledingwebsite die wilde dat ik een stukje schreef over hun site, in ruil voor een (klein) stoptegoed. Natuurlijk was het voor mij (als kleine blogger) verleidelijk om hier volmondig JA op te zeggen, maar ik vond de webshop zó shit, ik zou hier zelf nooit iets kopen. Waarom zou ik dan wel mijn lezers aanraden hier iets te kopen? Het grappige was dat ze op mijn vragen niet eens meer hebben gereageerd! Nou, dikke doei!

  • Erg goede tips! Vooral het niet nalezen van berichten maak ik me erg schuldig aan. Ik plan de berichten vaak en dan kijk ik er niet meer aan om (guilty as charged), maar door jou tips word ik wel weer even met de neus op de feiten gedrukt!

  • Leuke don’ts. Reclame doe ik sowieso niet aan, tenzij het echt (en dan ook ECHT echt) bij mijn blog past. Winacties vind ik leuk om te doen, gewoon om een beetje van mijn eigen geluk te delen. Deze regel ik meestal zelf. Als een bedrijf mij benadert en ik heb zero interesse in hun product, dan gaat dat hele feest niet door.

    Ik heb met mezelf de afspraak gemaakt om de dag een artikel te plaatsen. Hierdoor kom ik wel eens in tijdnood en moet ik andere dingen laten, maar goed, bloggen is m’n hobby en daar laat ik graag iets anders voor aan m’n neus voorbij gaan.

    Ps. Ik ontdekte net pas je blog. Leuk!! (en impressed door je layout, maar dat vertel ik je lekker niet) Oh en die naam; awesome!

  • Wat een ontzettend goed artikel! Erg fijne tips, vooral omdat je vaak alleen maar de do’s zijn. Nalezen doe ik eigenlijk altijd wel maar omdat ik het zelf al een aantal keer heb gelezen lees ik over mijn eigen fouten heen oeps… Winacties promoten vind ik ook not done.. Artikelen met sluikreclame zoals die telefoonhoesjes vind ik ook niet zo.. Ik denk dat 90% van de mensen weten dat het gaat om een betaald artikel. Vaak wordt er geeneens bij gezet dat het artikel in samenwerking is geschreven..

  • Voor mij als beginnende blogger zijn dit echt handige tips. Ik moet eerlijk toegeven dat ik mijn artikelen nooit nalees. Omdat ik van mezelf weet dat ik soms andere woorden neer zet die ik bedoel, moet ik het echt doen. Vanochtend typte ik ‘heb’ ipv ‘ben’ , dat geeft de zin een hele andere betekenis. Voortaan nalezen dus.
    Super bedankt voor je tips (of eigenlijk don’ts…)!

  • Heel goed geschreven artikel! Vervelend als mensen reageren om te reageren. Verder vind ik het ook belangrijk dat het bloggen leuk blijft en je het als passie doet, niet voor het geld!
    Liefs, Iris

  • Een heel fijn artikel! Nummer 1 ben ik het mee eens; al vind ik het voor mijn eigen blog lastig, want die is gewoonweg heel breed. Als ik dan iets mag met een fotoalbum, vind ik dat geweldig. Maar wanneer ik dat op een beauty blog zie is het inderdaad wel gek!

  • Echt superfijn artikel! Ik blog nog niet zo lang, dus met de meeste van deze dingen heb ik eigenlijk niet te maken gehad. Maar ik zal het voor later in mijn achterhoofd houden ;)
    x

  • Heel fijn dat je al deze don’t deelt. Spammen is nooit fijn. 1x per dag delen is zeker meer als genoeg vind ik. Ik zie vanzelf wel of ik meer volgers krijg. Ik ben pas 3 weken bezig en had al niet verwacht dat ik er 30 per dag zou hebben, haha. Ik vind het gewoon leuk om voor mezelf een hobby te hebben. Eens wat anders als lui op de bank series kijken! :) Ik heb wel een vraagje. Ik weet dat je nooit zomaar foto’s mag delen. Dus ik zoek me altijd rot naar creative commons en vermeld dan de bron. Jij hebt het echter ook over Pinterest? Hoe werkt dat precies? Want die foto’s komen vaak ook uit webshops etc. Mag je het dan zomaar plaatsen met vermelding van de link van de originele website?