5 x back on track!

back-on-track

Vakantie is niet voor niets vakantie. Tijden van uitslapen, genieten van (hopelijk lekker) het weer, mooie plaatsen bezoeken, lekker (uit) eten… Vakantie is voor mij ook écht vakantie. Ik maak mij dan even geen zorgen om goed en gezond eten, sporten en lijstjes. Na twee weken vakantie ben ik daar nu wel weer heel erg aan toe en ik moet mijzelf weer even op de rit krijgen! Hop, weer naar de sportschool, gezond koken en aan de slag voor mijn scriptie. Vandaag 5 tips om weer back on track te komen!

1. Zoek naar inspiratie

Mocht je je nog in de vakantie modus begeven: geen probleem. Zoek naar inspiratie en maak het leuk om weer aan de slag te gaan. Zo ben ik bijvoorbeeld de laatste paar dagen op zoek gegaan naar lekkere recepten die ik wil gaan proberen. Ik ben op zoveel prachtige recepten gestuit dat ik niet kan wachten om zelf aan te slag te gaan! Hetzelfde geldt voor sporten; wellicht vind je op YouTube een (korte) nieuwe workout om mee aan te slag te gaan. Vaak geeft dit vooruitzicht mij ontzettend veel energie en motivatie om weer aan de slag te gaan.

2. Gewoon doen

Soms moet je maar gewoon beginnen. Hoe vervelend het ook is om al je spullen weer te pakken en aan de slag te gaan. Ik moet mezelf echt weer overeind hijsen wat betreft school. Ook daarvoor geldt: ik moet het gewoon gaan doen. Zo duidelijk neerleggen dat ik er niet meer omheen kan.

3. Waarom?

Waarom wil je eigenlijk weer ‘back on track‘? Probeer dat voor jezelf weer duidelijk te krijgen! Weet je het niet zo goed? Waarom doe je het dan? Grote kans dat je in oude patronen valt en dat goede bedoelingen in het water vallen. Ik wil bijvoorbeeld weer gezonder gaan eten (vooral minder suikers) omdat ik er uiteindelijk beter van in mijn vel zit, minder moe en productiever ben. Bovendien wil ik de Miracle Morning ook weer gaan oppakken, ik kan ieder uur van de dag goed gebruiken! Bedenk je dus goed waarom je veranderingen wilt maken of waarom je deze veranderingen door wilt voeren.

4. Maak een lijstje

Ik hou van lijstjes. Het eerste wat ik na vakantie doe (of wanneer ik überhaupt weer ergens mee aan de slag wil) is opruimen en lijstjes maken. Wat moet ik nog doen, wat ik wil doen en wat er op de planning staat. Heb ik deadlines? Zijn er dingen die ik wil proberen? Hoe ziet mijn rooster er uit en past sporten daar in? Maak boodschappenlijstjes, het is dan makkelijker om alleen hetgeen mee te nemen wat je daadwerkelijk mee wilt nemen. Geen ongezonde dingen, want dan raak je thuis ook niet in de verleiding.

5. Luister naar jezelf!

Wil het allemaal echt even niet meer lukken? Geen zin, niet vooruit te branden? Geef er dan even aan toe en doe iets voor jezelf waar je van kunt genieten. Tussen het studeren door kijk ik ook gewoon een aflevering op Netflix, ik geniet ook wel eens van een koekje en een snoepje en sport niet iedere dag. Ik vind het bijvoorbeeld heerlijk om Pinterest een beetje af te struinen. Luister naar jezelf en push jezelf niet te hard. We zijn ook maar mens :-)

Nu is het mijn beurt! Ik ga proberen om mijn oude routines (die voor de vakantie al een beetje aan het verwateren waren) weer op te pakken! 

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *